2020 január 1-jétől környezetbarátabban is tankolhatunk, ugyanis nő a biológiai összetevők aránya az üzemanyagokban. Anélkül, hogy nagyon belemélyednénk a biológiai/kémiai vizsgálódásba, megnéztük közelebbről az intézkedés várható hatásait.
2020 január 1-jétől környezetbarátabban is tankolhatunk, ugyanis nő a biológiai összetevők aránya az üzemanyagokban. Anélkül, hogy nagyon belemélyednénk a biológiai/kémiai vizsgálódásba, megnéztük közelebbről az intézkedés várható hatásait.
Miről is van szó pontosan? Mi változik?
Azt bizonyára hallottad már, hogy mindenféle kopogásgátló anyagok mellett a motorbenzineket egyéb adalékokkal is kezelik. Jó esetben ezek a minőségi követelmények elérése érdekében kerülnek bele:
- Lassítják az oxidációt
- Csökkentik a reakcióképességet
- Kímélik a gépjármű üzemanyagellátó-rendszerét és a motort
Újabban – elsősorban környezetvédelmi megfontolásokból – etanolt (etil-alkoholt, bioetanolt) is kevernek a benzinbe. Az EU-s szabályozások kötelezővé teszik a 10% bioetanolt tartalmazó (E10) üzemanyag forgalmazását, de létezik 85% alkoholtartalmú (E85) üzemanyag is. Az etanolnak jelentős az oktánszám-növelő hatása.
Ezzel Magyarország csatlakozik a környezetbarát(abb) E10-es üzemanyagot használó államokhoz.
Ez azt is jelenti, hogy megint drágulni fog az üzemanyagok ára?
Bár megnyugtatni nem tudunk senkit, annyi biztos, hogy az intézkedés alapvetően nem fogja befolyásolni a benzinárakat. Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára hétfőn budapesti sajtótájékoztatón ígéretett tett arra, hogy “a tárca figyelemmel fogja kísérni az árak alakulását.” Kiemelte azt is, hogy “az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét. Emelkedik a motorbenzin itthon előállított biokomponens tartalma, ami csökkenti a kőolajimportot, másrészt a gyártási folyamat során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is.”
Rávilágított arra is, hogy “a bioetanol mintegy 70 százalékos üvegházhatású gázkibocsátás-megtakarítást ér el a fosszilis motorbenzinhez képest”. Kitért arra is, hogy “a bioetanol-gyártásban jelentős az innovációs potenciál, a hazai biofinomítók folyamatosan fejlesztenek. Az átállás lehetőséget teremt arra, hogy Magyarország éljen a földrajzi adottságaiból adódó versenyelőnnyel, az itthon megtermelt takarmánykukorica alapanyagból, az itthon előállított bioetanollal valósítsa meg a hazai piacon az E10 bevezetését”.
Mindez komoly piaci előnyt jelent a hazai agráriumnak, illetve a magyar gazdáknak.
Változott az összetétel: akkor most át kell alakítani a járműveket?
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárának válaszából kiderül, hogy átalakításokra nincs szükség. “A magasabb bioetanol-tartalomra való váltás több európai uniós országban megtörtént, és a tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát, azonban a régi típusú gépkocsiknál szükség lehet a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére”.
A fogyasztás változni fog?
Az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában nem lehet majd változást érzékelni.
Honnan tudjuk majd, hogy E10-es üzemanyagot tankolunk-e autónka? Mire kell figyelni?
Az átállás már decemberben elkezdődik. A töltőállomásokon kicserélik a matricákat, a 95-ös benzint E10-es matrica is jelzi az eddigi E5-ös helyett.
A régi típusok eltűnnek?
Nem. “A benzinkutakon továbbra is elérhetőek lesznek az E5-ös, tehát az alacsonyobb bioüzemanyag részarányú, magasabb oktánszámú prémium motorbenzinek, amelyekre a jogszabály nem vonatkozik.”
Végül pedig egy kis kockaság, hogy a tények kedvelőinek is kedvezzünk...
A benzinbe és a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz.
Összeállította: Steve
forrás: mti, Wikipédia
képek: Unsplash, Publicdomainpictures